Subject: Drone-in-a-box päringu vastus
From: Mait Rõõmus <[email-masked]>
To: "'Mark-Emil Talivere'" <[email-masked]>
Cc: "Olga Tkach" <[email-masked]>, "Priit Rifk" <[email-masked]>
Date: Fri, 24 Jan 2025 12:25:12 +0200

Teie 08.01.2025

Meie 24.01.2025 nr 13.11-3/25/487-2

Tere

Täname pöördumise eest. Hetkel on Transpordiametil raske hinnata, mis on
täpselt kohalduvad nõuded ning edasised toiminguid käitamise
võimaldamiseks. Drone-in-a-box lahendus on mehitamata lennunduse vaates
üsna uus kontseptsioon, mistõttu oleks meil vaja teada natukene rohkem
kavandatava käitamise kohta – käitamise asukoht, käitamise maht,
autonoomsus? jne. Suure tõenäosusega kasutatakse drone-in-a-box lahenduse
puhul BVLOS (väljaspool visuaalset nähtavust) käitamist, mistõttu liigitub
selline kontseptsioon erikategooria alla. Ühtlasi on praegu ebaselge, kas
käitajaks on politsei või mõni muu asutus?

Selgitan natukene erikategooria olemust ka. Erikategooria on kõrgema
riskiga mehitamata õhusõidukite käitamine, kus käitaja peab läbi
riskianalüüsi ja erinevate riskimaandamismeetmete kaudu tõendama, et
kavandatav käitamine on ohutu. Erikategooria käitamisloa saamiseks tuleb
esitada vastav taotlus ning koos taotlusega tuleb esitada käitamise
käsiraamat ning Euroopa Komisjoni rakendusmääruse 2019/947 artikkel 11
kohane riskianalüüs. Seejärel peab Transpordiamet tegema analüüsi selle
kohta, et kas Teie riskid on piisavalt maandatud soovitud tegevuse jaoks.

Käitamise stsenaariumi puhul võiks äkki aidata EASA juhendmaterjalid:

Jääme ootama rohkem infot kavandatava käitamise kohta.

Lugupidamisega

Mait Rõõmus

Mehitamata lennunduse osakonna vaneminspektor

+372 5813 5909

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee | Lõõtsa 5, Tallinn
11415

Transpordiamet

From: Mark-Emil Talivere <[email-masked]>
Sent: Wednesday, January 8, 2025 3:33 PM
To: Mait Rõõmus <[email-masked]>
Subject: Airhub - Test in Tallinn

Tere, Mait!

Kirjutan Teile seoses ettevõttega AirHub, kes hiljuti võttis meiega
ühendust, pakkudes võimalust testida nende "Drone in a Box" lahendust.
Oleme projektiga seoses kaasanud ka Politsei, kellel on valmidus osaleda
lahenduse kasutusvaldkondade testimisel.

Soovime seda testimist läbi viia Test in Tallinn programmi raames.
Programmi eesmärk on võimaldada innovaatiliste lahenduste katsetamist
reaalsetes tingimustes, pakkudes ettevõtetele vajalikku tugiraamistikku ja
testimiskeskkonda. Tallinn pakub antud juhul pinna, side ja elektri
infrastruktuuri, mis võimaldaks droonil iseseisvalt õhku tõusta ja
maanduda, ning Politsei testiks konkreetseid kasutusvaldkondi.

Meil puudub hetkel aga selge ülevaade, kas Eestis on selliste lahenduste
testimine õiguslikult ja tehniliselt teostatav. Kas oleks võimalik läbi
kitsama fookuse määratleda valdkond, kus seda tüüpi tehnoloogiat saaks
Eestis testida? Teie eksperthinnang ja suunised oleksid meile suureks
abiks.

Palun andke teada, kas saaksite siin nõu anda või osaleda arutelus
edasiste sammude kavandamiseks.

Parimat, Mark-Emil Talivere

Mark E. Talivere

Innovatsiooniekspert

strateegiakeskuse ettevõtlusteenistus

Tallinna Strateegiakeskus

6404316

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.